Nieuws

Re-play Risicovol spelen

Als deel van de Arteveldehogeschool kunnen we niet anders dan onze collega’s van Re-Play in de spotlight plaatsen. Ze bieden een waaier aan workshops, draaiboeken en andere tools rond risicovol spel, inrichting van de ruimte en onderzoek naar deze thema’s aan. In onze ontwerpoefeningen met scholen gaan we deze thema’s ook nooit uit de weg dankzij de…

Centrumschool Kuurne

In samenwerking met Studio Basta werken we in de gemeente Kuurne aan een nieuwe speelplaats voor de Centrumschool. 4400 Vierkante meter beton gaat er op de schop voor een natuurrijke, ontharde speelplaats waar water, biodiversiteit, leren en spelen een nieuwe invulling krijgen. BLES hielp mee met het begeleiden van het participatief traject en zat aan…

Inspiratiebronnen van BLES

We verzamelden de afgelopen jaren bijna 200 nuttige bronnen, lespraktijken, machtige voorbeelden en tips rond outdoor learning, loose parts play en het vergroenen van schooldomeinen. We delen het graag met u. Moge het inspirerend werken!

BLES als groenblauwe parel

Vijf Vlaamse scholen pakken hun speelplaatsen samen met ons aan binnen het project Groenblauwe Parels van het Departement Omgeving. Een stevig ontwerpteam gaat in co-creatie met de leerlingen, leerkrachten en buurt aan de slag om van de speelplaats een natuurrijke, groene en krachtige speel- en leeromgeving te maken! De vijf scholen zijn een mix tussen buitengewoon…

Voordelen van groene schoolpleinen

Over de hele wereld verbeteren natuurrijke schoolpleinen het spel, de gezondheid en het welzijn van kinderen – en helpen ze de klimaatbestendigheid, de maatschappelijke betrokkenheid en de onderwijsresultaten te verbeteren. BLES schreef mee aan De verklaring van Salzburg voor vergroening van schoolterreinenen buiten leren. Lees ze hier.

LtL Professional Accreditation in Outdoor Learning and Play (Hertfordshire)

LtL Professionele Accreditatie in Buiten Leren en SpelenHet programma werd ontwikkeld door Learning through landscapes en werkt op senior niveau. Het biedt trainingen aan om professionals te accrediteren in het ontwikkelen van schoolterreinen, buiten leren en spelen. Mensen die in het bezit zijn van de LtL Professional Accreditation zijn meestal werkzaam in een rol in…

LtL Professional Accreditation in School Grounds Design

LtL Professional Accreditation in School Grounds Design Deze cursus is ontwikkeld door onze partner Learning through landscapes speciaal voor ontwerpers met een professionele kwalificatie en ten minste twee jaar ervaring in het werken in en met scholen. Het gaat er niet om te leren ontwerpen. In plaats daarvan gaat het om het begrijpen van scholen,…

Wie zijn we?

BLES is een expertennetwerk van speeldeskundigen, leerkrachten, sociaal werkers, politici, academici en landschapsontwerpers met een hart voor buiten spelen en leren.

Blauwgroene speelplaatsen

Klimaatspeelplaatsen, groene speelplaatsen, blauwgroene speelplaatsen, wereldpleinen, natuurspeelplaatsen… Veel termen voor wat altijd neerkomt op een krachtige en natuurrijke speel- en leeromgeving voor kinderen en jongeren.

Wat doen we?

BLES ondersteunt scholen en organisaties om hun speelplekken kwaliteitsvol te ontwikkelen.

Hoe doen we het?

We doen het met jou, met jullie. Zo ontwikkelen we verschillende trajecten. Centraal staat ons veranderingsproces.

%d bloggers liken dit: